Welcome, Guest. Please login or register.
November 22, 2019, 04:15:07 PM

Author Topic: Emulating the kuffar  (Read 118 times)

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Country: bd
  • Reputation Power: 1885
  • Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!
  • Offline
  • Posts: 13243
Emulating the kuffar
« on: September 24, 2019, 05:34:14 PM »

 
muftionline.co.za

Emulating the kuffaar

Q: What does emulating the kuffaar mean? Is it only confined to clothing or does it also relate to other aspects of one's life? We see the kuffaar driving cars and eating and drinking in plates and cups and we Muslims also do the same. Is this not also emulating the kuffaar in our actions?



A: Emulating the ways of the kuffaar refers to one abandoning his Islamic identity and adopting the identity which is exclusive to the kuffaar. In other words, for a Muslim to abandon all such aspects (religious or worldly) by means of which a believer is identified and clearly distinguished from a disbeliever, and to adopt the ways of the kuffaar amounts to emulating the ways of the kuffaar.

Hazrat Abdullah bin Umar (Radiyallahu Anhuma) reports that Nabi (Sallallahu Alaihi Wasallam) said:

من تشبه بقوم فهو منهم (سنن أبي داود، الرقم: 4033)

The one who emulates a people will be counted among them (in the sight of Allah Ta’ala)

Emulating the kuffaar is of different levels:

1. Emulating the kuffaar in their religious beliefs is haraam and amounts to kufr, e.g. for a Muslim to subscribe to the belief that Hazrat Isa (alaihis salaam) was crucified on the cross.

2. Emulating those signs or symbols that identify with kufr is haraam and amounts to kufr, such as wearing a cross.

3. Emulating the kuffaar in their religious ceremonies, celebrations or festivals is haraam, e.g. for a Muslim to celebrate Diwali, Christmas, New year, Easter, etc.

4. Emulating the kuffaar in their religious attire is makrooh-e-tahreemi (close to haraam), e.g. for a Muslim to wear an attire that is exclusive to a religious cult, e.g. wearing a saari in our country.

5. Emulating the kuffaar in their culture and lifestyle is also impermissible, e.g. emulating them in their tight-fitting and revealing clothing, women wearing men’s clothing and vice versa, men wearing ear-rings, celebrating birthdays, tattooing, women and men freely intermingling, etc.

Wearing such clothes that are not exclusive to the kuffaar, but are instead used by all and sundry, e.g. wearing jackets, socks, men wearing formal clothes and women wearing unrevealing dresses is permissible and does not amount to emulating the kuffaar.

Similarly, carrying out those actions or using those items which are not exclusive to the kuffaar; instead they are commonly used by all, e.g. driving cars, eating and drinking in cups and plates, etc. does not amount to emulating the kuffaar. However, one should refrain from drinking in wine glasses as this is exclusive to the kuffaar.

As far as the clothing that a Muslim should wear, it is preferable that he wears such clothing which have some type of Islamic connotation, i.e. the clothing of the pious and respectable Muslims.

And Allah Ta'ala (الله تعالى) knows best.

عن ابن عمر قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من تشبه بقوم فهو منهم (سنن أبي داود، الرقم: 4033)

أي من شبه نفسه بالكفار مثلا في اللباس وغيره أو بالفساق أو الفجار أو بأهل التصوف والصلحاء الأبرار فهو منهم أي في الإثم والخير قال الطيبي هذا عام في الخلق والخلق والشعار ولما كان الشعار أظهر في الشبه ذكر في هذا الباب (مرقاة المفاتيح 8/ 155)

يكفر بوضع قلنسوة المجوس على رأسه على الصحيح إلا لضرورة دفع الحر والبرد وبشد الزنار في وسطه إلا إذا فعل ذلك خديعة في الحرب وطليعة للمسلمين وبقوله المجوس خير مما أنا فيه يعني فعله ... وبخروجه إلى نيروز المجوس لموافقته معهم فيما يفعلون في ذلك اليوم وبشرائه يوم النيروز شيئا لم يكن يشتريه قبل ذلك تعظيما للنيروز لا للأكل والشرب وبإهدائه ذلك اليوم للمشركين ولو بيضة تعظيما لذلك لا بإجابة دعوة مجوسي حلق رأس ولده وبتحسين أمر الكفار اتفاقا حتى قالوا لو قال ترك الكلام عند أكل الطعام حسن من المجوس أو ترك المضاجعة حالة الحيض منهم حسن فهو كافر كذا في البحر الرائق. (الفتاوى الهندية 2/276)

عن عمرو بن الحارث ، أن رجلا دعا عبد الله بن مسعود إلى وليمة ، فلما جاء ليدخل سمع لهوا ، فلم يدخل ، فقال : ما لك رجعت ؟ قال : إني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : من كثر سواد قوم فهو منهم ، ومن رضي عمل قوم كان شريكا في عملهم. (إتحاف الخيرة المهرة، الرقم: 3297)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

 
 

 
Logged
My Father is greater than I.  Bible, John 14:28

Christ will never be proud to reject to be a slave to God ...( 4: 172 )



prepared by faith :)

recitation: http://quran.jalisi.com
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Country: bd
  • Reputation Power: 1885
  • Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!Muslim Woman is awe-inspiring!
  • Offline
  • Posts: 13243
Re: Emulating the kuffar
« Reply #1 on: October 22, 2019, 02:58:50 PM »
Advertising diwali specials

Q: I run a supermarket. Can I come up with offers that target Hindu clientele e.g. Diwali 20 percent off or Raksha Bandan offers? As a Muslim, can I use Hindu big days to come up with offers for Hindu clientele?



A: It is not at all permissible to show any type of respect to any kuffaar celebration or festival or associate with it in any way. A believer should totally refrain from this.

And Allah Ta'ala (الله تعالى) knows best.

عن ابن عمر رضي الله عنهما قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من تشبه بقوم فهو منهم (سنن أبي داود، الرقم: 4033)

من تشبه بقوم أي من شبه نفسه بالكفار مثلا في اللباس وغيره أو بالفساق أو الفجار أو بأهل التصوف والصلحاء الأبرار فهو منهم أي في الإثم والخير (مرقاة المفاتيح 4/431)

خرج عمر بن الخطاب إلى الشام ومعنا أبو عبيدة بن الجراح فأتوا على مخاضة وعمر على ناقة له فنزل عنها وخلع خفيه فوضعهما على عاتقه وأخذ بزمام ناقته فخاض بها المخاضة فقال أبو عبيدة يا أمير المؤمنين أنت تفعل هذا تخلع خفيك وتضعهما على عاتقك وتأخذ بزمام ناقتك وتخوض بها المخاضة ما يسرني أن أهل البلد استشرفوك فقال عمر أوه لم يقل ذا غيرك أبا عبيدة جعلته نكالا لأمة محمد صلى الله عليه وسلم إنا كنا أذل قوم فأعزنا الله بالإسلام فمهما نطلب العزة بغير ما أعزنا الله به أذلنا الله (المستدرك على الصحيحين للحاكم، الرقم: 207)

يكفر بوضع قلنسوة المجوس على رأسه على الصحيح إلا لضرورة دفع الحر والبرد وبشد الزنار في وسطه إلا إذا فعل ذلك خديعة في الحرب وطليعة للمسلمين وبقوله المجوس خير مما أنا فيه يعني فعله ... وبخروجه إلى نيروز المجوس لموافقته معهم فيما يفعلون في ذلك اليوم وبشرائه يوم النيروز شيئا لم يكن يشتريه قبل ذلك تعظيما للنيروز لا للأكل والشرب وبإهدائه ذلك اليوم للمشركين ولو بيضة تعظيما لذلك لا بإجابة دعوة مجوسي حلق رأس ولده وبتحسين أمر الكفار اتفاقا حتى قالوا لو قال ترك الكلام عند أكل الطعام حسن من المجوس أو ترك المضاجعة حالة الحيض منهم حسن فهو كافر كذا في البحر الرائق (الفتاوى الهندية 2/276)

وبيع المكعب المفضض للرجل إن ليلبسه يكره لأنه إعانة على لبس الحرام وإن كان إسكافا أمره إنسان أن يتخذ له خفا على زي المجوس أو الفسقة أو خياطا أمره أن يتخذ له ثوبا على زي الفساق يكره له أن يفعل لأنه سبب التشبه بالمجوس والفسقة اهـ (رد المحتار 6/392)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)
Logged
My Father is greater than I.  Bible, John 14:28

Christ will never be proud to reject to be a slave to God ...( 4: 172 )



prepared by faith :)

recitation: http://quran.jalisi.com